Blog kategorie
Blog chmura tagów

ROPOŻ strona na Facebooku

Odezwij się do nas

Logo ROPOŻ, Hurtowania BHP, PPOŻ

PHU RO-POŻ Marzena Rosińska

14-100 Ostróda, ul Hurtowa 7

od poniedziałku do piątku 7:00-17:00
w soboty 8:00-14:00

Niska temperatura w miejscu pracy – przepisy BHP i jak sobie radzić?

0

Niska temperatura w miejscu pracy – przepisy BHP i jak sobie radzić?

 

Chłód nie jest niczym niezwykłym w naszej strefie klimatycznej, jednak w sytuacji, w której istnieje obowiązek przebywania w takich warunkach przez minimum osiem godzin, zimno staje się wyjątkowo uciążliwe. Warunki pracy w miesiącach zimowych powinny umożliwiać wykonywanie zadań przez pracowników w sposób niepowodujący uszczerbku na zdrowiu. Jest to istotne zarówno z punktu widzenia zasad współżycia społecznego, jak i przemawia za tym dobrze rozumiany aspekt ekonomiczny. Jak w zgodzie z przepisami BHP przygotować pracowników do zimy

SPIS TREŚCI

Jakie dodatkowe obowiązki zimą nakładają na pracodawców przepisy BHP?

W okresie zimowym na pracodawców spoczywają dodatkowe obowiązki, mające na celu zapewnienie pracownikom godziwych warunków pracy eliminujących zagrożenie utraty zdrowia.

Oprócz odzieży roboczej przystosowanej do niskich temperatur osobom zatrudnionym należy zapewnić:

  • Minimalną temperaturę w pomieszczeniach pracy;
  • Odpowiednie wymagania BHP przy odśnieżaniu dachów;
  • Posiłki i napoje profilaktyczne.

Jaka powinna być minimalna temperatura w pomieszczeniach pracy? 

Kwestię temperatury minimalnej należy rozpatrywać w dwóch aspektach. Minimalna temperatura w pomieszczeniu pracy stałej, czyli takim, w którym łączny czas przebywania tego samego pracownika w ciągu jednej doby przekracza 4 godziny, nie może być niższa, aniżeli 14°C.

Nieco inaczej wygląda to w pomieszczeniu pracy biurowej lub lekkiej pracy fizycznej. W takim wypadku temperatura nie powinna spaść poniżej 18°C.

Znajduje to swoje uzasadnienie między innymi w tym, że pracownikom biurowym nie przysługuje odzież robocza (art. 30 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 26 września 1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy).

Należy wspomnieć, iż wyjątkiem od tej zasady są wymogi technologiczne, wymagające stosowania niskich temperatur w procesach wytwórczych np. obróbka i przechowywanie żywności. Jednocześnie, w przypadku awarii systemu ogrzewania w przedsiębiorstwie pracodawca powinien zastosować środki zastępcze, np. dmuchawy.

Jakie przepisy BHP regulują czynności polegające na odśnieżaniu dachów? 

Pracodawca powinien zapewnić osobie odśnieżającej dach środki zabezpieczeń w postaci szelek z linką bezpieczeństwa oraz amortyzatorem bądź urządzeniem samohamownym. Ponadto pracownik powinien być wyposażony w kask i obuwie robocze zabezpieczające przed poślizgnięciem się.

Jakie powinny być posiłki i napoje profilaktyczne dla pracowników? 

Odpowiedź znajdujemy w Rozporządzeniu Rady Ministrów z 28 maja 1996 roku w sprawie profilaktycznych posiłków i napojów.

Wymieniony akt prawny definiuje:

  1. posiłki profilaktyczne jako pożywienie wydawane ze względów profilaktycznych, w formie jednego dania gorącego, z zastrzeżeniem § 2 ust. 2;
  2. Napoje profilaktyczne, których rodzaj i temperatura powinny być dostosowane do warunków wykonywania pracy w warunkach uciążliwych.

Dlaczego należy chronić pracowników przed niskimi temperaturami?

Oprócz odzieży roboczej, o której można przeczytać więcej w artykule pt.: Odzież robocza dla montera fotowoltaiki. Jaka odzież do fotowoltaiki, pracodawcy powinni podjąć działania, zmierzające do złagodzenia skutków oddziaływania na pracownika niskiej temperatury.

Niestety, polskie prawo nie definiuje temperatur, poniżej których wykonywanie obowiązków zawodowych byłoby niemożliwe.
Oznacza to, iż pracownik wykonujący swoje zadania na zewnątrz nie może odmówić podjęcia czynności, powołując się na dokuczliwy chłód.

W zamian pracodawca zobowiązany jest do zorganizowania podwładnym pomieszczeń spełniających następujące kryteria:

  • Powinny znajdować się w pobliżu miejsca pracy;
  • Powinny zapewnić chronienie przed opadami atmosferycznymi oraz niską temperaturą;
  • Powinny być wyposażone w urządzenia pozwalające na przygotowanie ciepłego posiłku;
  • Temperatura wewnątrz pomieszczeń powinna wynosić minimum 16°C.

W przypadku braku możliwości zorganizowania miejsc odpoczynku pod dachem należy wystawić źródła ognia, którymi mogą być popularne koksowniki.
Obowiązują też posiłki i napoje profilaktyczne, o których wcześniej wspominaliśmy.

Dlaczego należy chronić pracowników przed niskimi temperaturami?

Powodów jest mnóstwo i wszystkie mają pozytywny wpływ na wydajność kadry. Zacznijmy od początku. Pracownicy, którym zapewniono komfort termiczny, z większym zaangażowaniem wykonują swoje obowiązki. Poprawia się też atmosfera w zakładzie pracy, co ma ogromne znaczenie w przypadku zadań wymagających współdziałania.

Bezpieczeństwo termiczne obniża ogólny stan absencji chorobowych, a przede wszystkim jest zgodne z zasadami współżycia społecznego, co zwykle znajduje uznanie pośród wszystkich pracowników i zwiększa ich lojalność wobec firmy.

Komentarze do wpisu (0)
do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl